woensdag 28 november 2012

Tutorial basis cupcake

Hallo allemaal,



Bedankt voor alle complimenten en lieve/leuke reactie's op mijn cupcake. Ik geniet er iedere keer weer van om te lezen hoe jullie mijn creatie's vinden en waardeer het echt enorm dat jullie hiervoor de moeite nemen :-D
Mijn schoondochter vond de cupcake een supergave creatie;-)).

Aan de nieuwe volgers van mijn blog: van harte welkom en veel plezier met het bekijken van de kaarten/creatie's!!

Ik vind het ook hardstikke leuk dat er al zoveel  aan de candy meedoen!

Gisteren had ik beloofd om een (kleine) tutorial te plaatsen van de cupcake. Ik heb de cupcake gemaakt met behulp van een stap voor stap beschrijving in de Magnolia Ink no.4 van 2011 en van onderstaande tutorial.



Waar ik niet uitkwam was dat er op een gegeven moment een stukje elastiek omheen moest en dat 'vloog' er bij mij iedere keer af. Misschien moet je een iets minder sterk stukje elastische band gebruiken?? Gewoon elastiek werkte bij mij in ieder geval niet ;-(.

Je begint zo:


Ik heb hiervoor Bazzill Basic Cardstock Vanille gebruikt. Met een cirkelsnijder heb ik een rondje gesneden van 16 cm. Dit leg ik op mijn snijmat en zo kan ik horizontaal en vertikaal 2 lijnen maken (dan heb je aan weerszijden 8 cm). Het rondje in het midden heb ik met een passer gemaakt. Dit moet 5 1/2 cm zijn.


Daarna knip ik het op de lijnen in tot het rondje in het midden. Daar weer de helft van inknippen tot het rondje in het midden. En ook daar weer de helft van. Zo krijg je gelijke stukken.


Daarna staat dus in de Magnolia Ink en in het bovenstaande filmpje tutorial cupcake (kijk hier ook even naar, misschien vind je dit handiger) dat je aan de onderkant elastiek moet doen om het in model te houden. Dat is mij dus niet gelukt. Ik heb het 'opgelost' door aan de boven kant alles met paperclips 'vast' te houden. Ik ben begonnen op de 4 hoeken en zo naar elkaar toe gewerkt. Als je dit niet doet dan wordt het een ongelijke 'scheve' houder. Om bij de 4 hoeken te beginnen is een advies geweest van Diny. Daarna doe je de piepschuime bol erin, deze is 8 cm in het rond, om te kijken of het past. Nu haal ik ieder keer een paperclip weg en plak de delen overlappend aan elkaar vast. Misschien is dit wel omslachtig en hebben jullie een ander idee. Maar dit was het eerste wat in me opkwam om het zo op te lossen. Zorg wel dat het passend aan de bol blijft. Dus af en toe controleren of je wel goed gaat. Als je namelijk teveel overlappend vast plakt dan past de piepschuime bol er niet meer in.

Ik zet hier nog een paar foto's bij zoals ik het verder gedaan heb. De video (die hier bovenaan staat) kan je ook volgen om de rest van de cupcake te maken.


2 stroken designpapier van 30 x 5 1/2 cm. Elke cm berg- en dalvouwen maken.


Deze 2 stroken plak je aan elkaar vast.




Lijm aan de onderkant van de basis en het designpapier vastplakken.
Daarna ook lijm aan de bovenkant en het designpapier vastplakken.


  En zo heb je dan de basis!!

Een paar foto's van het opbouwen van de cupcake ;-)) Denk er ook nog aan om de piepschuimen bal doormidden te snijden met een mes!! Met een kartelmes (b.v. broodmes) gaat het prima. En dat je al het kaartje erin hebt zitten zoals in de video tutoral beschreven is.

Om bloemen e.d. op te plakken gebruik ik best vaak de Aleene's tacky glue quick dry lijm, maar bij lint is het haast niet te doen. Het blijft niet in 1 keer vast zitten. En een lijmpistool vond ik ook niet echt handig........maar.......misschien moet ik daar gewoon mee leren omgaan. Diny heeft het wel met een lijmpistool gedaan en op de video tutorial wordt ook gebruik gemaakt van een lijmpistool. Ik heb het dus met de Tacky Glue gedaan (een heel geworstel..............) Wie weet als ik ooit nog eens een cupcake maak dat ik dan toch het lijmpistool ga gebruiken ;-).


Voor de gebruikte materialen, meer foto's etc. zie mijn vorig bericht, dit is de LINK

Ik hoop dat ik jullie wat wijzer heb gemaakt met deze (kleine) tutorial.
Bedankt voor jullie bezoekje en ik wens jullie een hele fijne dag!!
            
              Veel liefs,
             Frouwkje.








2 opmerkingen:

Marit zei

Super dat je een tutorial hebt gemaakt van de cupcake. Hij is echt prachtig geworden. Daar zal je schoondochter vast blij mee zijn geweest. :D
Moet ook nog ergens een lijmpistool hebben, dus zal die ook eens opzoeken om het te gaan proberen.

Liefs Marit

Made by Mirjam! zei

Hoi Frouwkje,

Wat een super gave cupcake!
en bedankt voor de uitleg hoe je deze moet maken.
Groetjes Mirjam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...